fbpx

Stress- en burn-out coaching

Als je aan 10 mensen vraagt “Wat betekent stress voor jou?” Dan krijg je 10 verschillende antwoorden. De coaching is altijd maatwerk en geen vast stappenplan.
Carolyn Eliaerts
Stress- en burn-out coach

Ik geef enkele mogelijke onderwerpen, het is in overleg met de klant waar aan gewerkt wordt.

Een analyse van stressklachten en stressbronnen

Het is de bedoeling een gedetailleerd beeld te krijgen van je situatie.

💡 Stresshistorie: Vragen rond het ontstaan en het verloop van de klachten.

💡 Uitdiepen van stressbronnen werk en privé, dit zijn zaken waar je gespannen of nerveus van wordt.

💡 Energiegevers en vreters in kaart brengen, dit zijn zaken waar je energie van krijgt of die je als vermoeiend ervaart.

gelukkig springend koppel

Herstellen van energie en fysieke conditie

Overspannenheid en burn-out zijn het gevolg van chronische uitputting. Het zenuwstelsel, het hormonenstelsel en het immuunsysteem kunnen ontregeld zijn. We werken aan het herstel van je energie en fysische vitaliteit. We kijken naar:

💡 Leef- en werkgewoonten: slaap, voeding, beweging,…
💡 Rust en ontspanning
💡 Dagstructuur
💡 Sociale contacten
💡 Piekerhygiëne

Versterken van competenties

In dit deel werken we op het versterken van een aantal competenties zoals:

💡 Zelfvertrouwen
💡 Assertiviteit
💡 Stressbestendigheid
💡 Plannen en organiseren

Levensmissie, talenten, drijfveren

Ik help je jezelf weer te ontdekken. We onderzoeken je waarden, je levensmissie en je drijfveren. We staan stil bij wat je echt belangrijk vindt in het leven. Dit helpt je om prioriteiten te stellen en keuzes te maken zowel privé als op het werk.

💡 Wie ben ik? Wat zijn mijn waarden en levensmissie?
💡 Wat kan ik? Wat zijn mijn talenten?
💡 Wat wil ik? Wat zijn mijn drijfveren?

Persoonlijkheid

Sommige mensen zijn gevoeliger om overspannen te geraken of een burn-out te ontwikkelen dan anderen. Dit heeft te maken met stressverhogende persoonlijkheidskenmerken. Het is belangrijk ze bij jezelf te herkennen. We onderzoeken of en in welke mate ze bij jou aanwezig zijn.

Enkele voorbeelden:

💡 Perfectionisme: Alles perfect willen doen, niets fout mogen doen, zeer kritisch zijn op zichtzelf, hoge eisen aan zichzelf stellen, moeilijk om kunnen gaan met kritiek.

💡 Pleasen: Aardig gevonden willen worden, te veel de mening van anderen aantrekken, moeilijk nee kunnen zeggen, geen grenzen stellen, zichzelf wegcijferen, willen anderen niet teleurstellen.

💡 De sterke zijn: Denken alles te moeten doen, geen hulp vragen, niet aangeven wanneer het te veel wordt, opgeven als zwakte ervaren, denken onmisbaar te zijn, tonen weinig emoties.

💡 Altijd haastig zijn: De bezige bijtjes, steeds op weg naar het volgende en komen nergens aan toe, komen moeilijk tot rust. Kunnen weinig genieten van wat ze bereikt hebben want ze rennen alweer naar het volgende.

💡 Altijd je best doen: Harde werkers, kunnen moeilijk bepalen wanneer ze genoeg gedaan hebben. Zijn vaak met veel tegelijk bezig en hebben moeite met zaken afwerken.

Nog vragen?